петък, 17 ноември 2017 г.

Кога ще ги стигнем ...китайците?

Когато преди 9 години Китайските авиолинии възложиха на Боинг разработването на средномагистрален тяснофюзелажен самолет, мой другар пророкува, че Китай гони успешно велика цел. Преди седмица е направено финалното плащане по сделката - следователно в Поднебесната империя имат свой собствен проект /С-970/ за граждански самолет. Към момента в китайските въздушни превози има паритет - 47% са боинги, около този процент са и еърбъсите, а останалите проценти са различни модификации та Ту и Ан, като преобладават Ту-214, които возят карго.
По време на посещението на Американския Президент в Пекин бе подписан договор за покупката на 300 боинга, на стойност $38 млрд ... В интерес на истината, китайците копаеха сделката от 2013, но Обама не я разреши. Сега Тръмп лично заведе шефа на Боинг в Пекин.
Много или малко са 300 нови самолета за китайските авиолинии? По спомен от същата 2013, ежедневно от Пекин до Шанхай имаше 47 полета, до Чен Дун - 34, до Гуанджоу - 28, до У Хан - 16, до Да Лян - 16 и т.н.
Меркетинговото подразделение на Боинг е направило оценка на потребностите на Китай от нови самолети след 10 години. В първия момент помислих, че има печатна грешка, но след няколко насрещни проверки числото си остана същото - 6810!?
Пак по спомен, заводите на Боинг в Сиатъл произвеждат по 52 самолета за една година... За десет години, пак по техни разчети, могат да произведат 570 машини. Свръх сили...Но имат и други договори!
Затова отиват на компромис за завод за сглобка на място, в едно мъничко летище на островите около Шанхай. Типично, по старата китайска схема, ще се натрупа безценен опит и веднага след натрупване на критична маса ще стартират производството по проект С-970, за който стана въпрос по-горе. Някога, по същия начин започнаха с най-обикновената японска електроника!
За любителите на числата - ориентировъчната цена на тези 6810 самолета, пак по данни на янките, е един трилион и двадесет и пет милиарда долара.
Това обяснява защо Тръмп е завел шефа на Боинг в Пекин!

Няма коментари:

Публикуване на коментар